2006-05-19

Jaha.

Så har ännu en vecka börjat lida mot sitt slut.

Den här veckan har verkligen varit helt hysterisk med en massa flackande fram och tillbaka mellan klassrum och elever och jag har varit alldeles för trött för att verkligen orka plugga så mycket som jag borde ha gjort vilket innebär att jag får kompensera för det nu i helgen istället (vilket jag inte kan säga att jag ser fram emot). Idag har jag varit i en förskoleklass för att se hur de arbetar där, och det var jättekul. Förskoleklasser är ju ett relativt nytt påfund, så det var verkligen nyttigt att få se hur arbetet är upplagt där.

Nytt och nytt förresten. Det har väl funnits i elva år eller så i den kommun jag har min praktik i. Betyder detta att jag börjar bli gammal? Jag menar elva år är ju inte så väldans kort tid, men det känns som att det inte alls var så länge sedan...

Ja, och så har det ju varit Champions League-final också. Jag kunde inte bry mig mindre om det, men det är svårt att missa när grannen har släpat ut en storbildsteve i trädgården och sitter med ett gäng andra grannar och tittar med teven på högsta volym och dessutom skriker och vrålar med jämna mellanrum när någon gör mål, eller missar, eller domaren dömer på ett sätt som inte gagnar "deras" lag o s v... De höll dessutom på och efterfestade halva natten och det är rätt lyhört i min lilla stuga, så det var inte så lätt att sova om man säger så...

Apropå grannar så har en av grannarna helt plötsligt fått för sig att han bara kan gå rakt in i mina föräldrars hus, så efter att ha bott här i snart femton år har vi nu fått börja låsa ytterdörren (vilket vi aldrig har gjort tidigare) för att hålla honom ute. Vi har dessutom en fullt fungerande ringklocka som han aldrig använder sig av utan han går helt sonika in i huset och ropar efter (oftast) min far. Creepy. Och inte så lite oförskämt! FYYYY på honom!

Och Carola gick vidare till finalomgången i ESC (vilket jag hade hoppats att hon inte skulle göra) och min mor som hade tittat lite på kvalet igår meddelade att det hade varit fruktansvärt sexistiskt. Alla kvinnor var halvklädda och när det var manliga artister som sjöng klängde de kvinnliga dansarna på honom och åmade sig på scenen på ett sexuellt utmanande sätt. Nu hävdar jag iofs att det länge har sett ut så i musikbranschen och det är väl ett under att de ändå har lyckats hålla sig någorlunda rumsrena i schlagersammanhangen så länge som de har. Som kvinnlig artist verkar man liksom få välja mellan att sälja sig genom sin kropp och sin sexualitet eller bli en "rockbrud" eller singer/songwriter med mer eller mindre militant feministisk framtoning. (Visst finns det undantag, men det är ju ändå så det ser ut generellt).

Jag har väl inget emot att spela på min egen sexualitet emellanåt och kan tycka att det är kul att klä mig lite "utmanande" för att se vilka reaktioner jag får. Men det är ju väldigt viktigt hur man klär sig i olika sammanhang. Om jag till exempel har en djup urringning på jobbet i butiken är det ingen som bryr sig något nämnvärt (även om man ju märker att en del manliga kunder har lite svårt med ögonkontakten...), men om jag skulle ha det i min roll som miljöinformatör skulle det inte anses vara helt lämpligt eftersom det inte ger ett tillräckligt "professionellt" intryck. Det är tydligen svårt att ta en kvinna på allvar om hon visar "för mycket" hud... Men en man kan minsann spatsera runt i stan med bar överkropp en solig sommardag utan att någon höjer på ögonbrynen. Jag skulle vilja se vilka reaktioner en kvinna med bar överkropp skulle få i samma situation...

Fast emellanåt är det kul att manipulera män med att visa lite av sina kvinnliga behag. Även om det nästan är tragiskt hur lättmanipulerade vissa män är så är det faktiskt lite kul också. Men vill man att någon ska lyssna på vad man säger får man väl ha en löst sittande polotröja som täcker rumpan och långbyxor med vida ben... Tragiskt. Undrar om män någonsin upplever att de inte blir lyssnade på för att kvinnorna inte kan sluta stirra på deras skrev eller rumpa eller så... Vore kul att veta!

Nu finns det iofs en del lysande undantag bland männen. Sådana som faktiskt lyssnar på en och håller ögonkontakten med en även om man råkar ha lite dekolletage (svårt ord att stava det där)... Heja er!

Just nu sitter jag nyduschad och fräsch och smuttar på lite vin och känner att livet är bra härligt ändå samtidigt som jag håller på att göra i ordning en liten matematikuppgift till barnen i "min" klass som de ska få lösa i smågrupper på måndag och tisdag nästa vecka. Eleverna har inte så bra koll på det där med enheter och är nästan ruskigt dåliga på att uppskatta volymer, så nu ska de få gissa vilken volym olika vardagsföremål har och sedan mäta vilken den egentliga volymen är genom att slabba med vatten på skolgården. Och det vet ju alla att barn älskar att hålla på med vatten. Och de flesta kan nog hålla med om att det är mycket lättare att få grepp om olika begrepp (nu fick jag väl allt till det!) om man kan kombinera abstrakt och konkret och inte bara lära sig med huvudet utan även med kroppen. Så nu är jag väldigt nyfiken på hur barnen kommer lösa uppgifterna, om de är för lätta eller för svåra och om de samarbetar eller arbetar var för sig. Har ju inte gjort något liknande tidigare så det är lite läskigt, men jag har ju sådan tur är väldigt snälla försökskaniner!

Tjillevippen på er!

/ Tröttmenlyckligeira

Ok. Jag erkänner. Även om jag är trött och lycklig är jag även helt fantastiskt uttråkad. No. Really! Bored out of my mind! Eller "bored and out of my mind". Beror nog på vem man frågar. Skulle verkligen behöva vara lite social med någon/några i helgen. Får väl se vad jag kan åstadkomma på den fronten. Om inte annat hoppas jag någon ringer snart och har något roligt/tokigt/knäppt/klantigt eller dylikt att berätta som kan lyfta tristessen en aning... Och inte är det något roligt på teve heller... :o( Uttråkad!!!

Inga kommentarer: